Sunday, March 8, 2009

Doa Tidur

Asyik duk merapu jek...start ari nie Insyaallah aku letak sket hadith2 Rasulullah semoga menjadi pedoman dan renungan kiter bersama...Insyaallah.

Hadith nie berkaitan dgn Doa Ketika Hendak tidur....keyboard aku nie x leh tulis dlm arab so aku tulis translate ko melayu je la eh.....Kebetulan mlm2 buta nie...kompom ramai yg dah ngatuk mata...so aku letak hadith yg berkaitan Doa Tidur la yer...

Diriwayatkan dari Hudzaifah bin Al-Yaman r.a.: Setiap kali hendak tidur Nabi Saw. membaca doa, "Dengan nama-Mu, aku mati dan hidup." Dan ketika bangun dari tidurnya, Nabi Saw. bersabda, "Segala puji bagi Allah yang memberikan hidup setelah mati dan kepada-Nya tempat kembali." [8:324-S.A.]

Shahih Al-Bukhari, dikutip dari buku "Ringkasan Shahih Al-Bukhari" disusun
oleh Al-Imam Zainuddin Ahmad bin Abdul-Lathif Az-Zabidi [2073-R.S.A.]

Kesimpulan yg leh aku buat:
Harap2 aku x tersalah menginterpretasikan hadith nie.....kalau ade silap dan salah diharap tegur la yer....Disini nabi menggalakkan umatnyer berdoa sebelum tidur supaya hati kiter tenang dan sentiasa igtkan Allah....dan Insyaallah jika seseorang itu ditakdirkan mati dlm tidur Insyaallah msk syurga ,kalau baca doa la...pastu satu lagi,baca la ayat kursi sblom tido bagi mengelakkan gangguan syaitan.....Bila kiter baca ayat kursi sblom tido,Allah akan turunkan 2 malaikat utk melindungi kiter...Subhanallah....K....ngatok mato dah.....Gudnite
Oyasumi nasai !!

No comments:

Post a Comment